Maandag 25 maart 2024
Op dit moment ervaren we problemen met de Wordpress manager. We zijn in overleg met de leverancier op zoek naar een oplossing. In de tussentijd adviseren we om in te loggen in Directadmin en daar te kiezen voor Softaculous. Daar kun je vervolgens ook je wordpress installaties onderhouden of een nieuwe maken.
Het gaat alleen om het tonen van de Wordpress manager, de hosting en wordpress werken gewoon zoals altijd.
Dit is inmiddels opgelost, de mail zal weer correct moeten functioneren in de verschillende mailapplicaties.
-----------------------------
Op meerdere servers kunnen klanten in hun email applicatie een foutmelding krijgen over het server certificaat waardoor er geen mail wordt binnen gehaald.
De certificaten van de servers zijn actief en functioneel, we onderzoeken waarom deze foutmelding optreedt in de mailapplicaties.
In de tussentijd kan er gebruik gemaakt worden van de webmail op https://www.webmail.weboke.nl tot dit is opgelost.
Hier kun je inloggen met de bij ons aangemaakte mailbox, de servernaam kan leeg gelaten worden.
We hebben vanavond onderhoud uitgevoerd aan onze backupservers. Dit gaat langer duren dan verwacht waardoor komende nacht helaas geen backups gemaakt worden.
Naar verwachting zullen de backupservers morgen begin van de avond weer operationeel zijn.
Onze excuses voor het ongemak.
Het onderhoud is om 08:00 afgerond en de backupservers zijn weer normaal bereikbaar.
Dinsdag 19 september/15:15
Op dit moment zijn er ipv6 verbindingsproblemen tussen en naar sommige servers. Dit kan van invloed zijn op het bereiken van een server via ipv6.
We werken er aan om dit zo snel mogelijk op te lossen.
Dinsdag 19 september 15:45
Het probleem is gevonden en opgelost. 1 switch waar vannacht onderhoud aan is gepleegd had een verkeerde instelling gekregen.
De server is weer live en de problemen zijn opgelost.
Onze excuses voor het ongemak!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Er is inmiddels meer duidelijk over de aard van het probleem.
Momenteel worden er aan twee oplossingen tegelijk gewerkt, één daarvan is een 100% kopie van server Linux2026 naar een gloednieuwe reserve server verplaatsen zodat alles weer op nieuwe hardware kan werken.
Helaas neemt dit wel tijd in beslag, de oplossing die ervoor kan zorgen dat de down-time zo snel mogelijk wordt verholpen wordt toegepast.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Op dit moment zijn er problemen met de bereikbaarheid van server Linux2026.
We zijn aanwezig in het datacenter en aan het werk aan een oplossing.
Houd deze pagina in de gaten voor updates!
Ivm vervanging van een onderdeel zal deze server korte periode tijdens het booten niet bereikbaar zijn.
Zaterdag 15:00
Het probleem lijkt nu volledig opgelost. Het wordt veroorzaakt door onderhoud aan zgn. black fibers. Daar zijn er genoeg van dus die kunnen uit de lucht gehaald worden en automatisch worden dan voor netwerk verkeer andere routes gekozen. In die routes ging het soms mis, het kan dus zo zijn dat bijv. een mail sessie wel lukte en een website opnemen op dezelfde server niet. Normaal wordt dit niet gemerkt omdat er veel meer fibers en dus routes beschikbaar zijn. In de scripts is dit nu opgelost. Dit speelde zich overigens allemaal bij onze leveranciers af maar dat maakt voor jullie natuurlijk niet uit. Heb je nu problemen met het dan even svp. Fijn weekend!
Zaterdag 12:35
Er zijn nog klanten die problemen ervaren bij het bereiken van de hostingservers.
Dit probleem speelt zich buiten ons netwerk af, we zijn dus helaas in afwachting van een oplossing van een externe internet provider.
Zaterdag 12:00
De storing is grotendeels opgelost. Vanaf de meeste netwerken zijn de hostingservers weer te bereiken.
Zaterdag 12 maart 10:52
We zijn er nog mee bezig. Verzoek is geen losse tickets over dit onderwerp aan te maken, via deze pagina houden we je op de hoogte.
Sommigen kunnen in het geheel een website niet bereiken, bij anderen is het traag(komt door routeringen) en weer bij andere is het normaal. Hangt ook van de locatie af waar je zit.
Zaterdag 12 maart 10:36
Probleem is gedetecteerd, dit ligt niet direct bij ons maar bij een fiber van een toeleverancier. Zou geen probleem moeten opleveren omdat dit dan automatisch omgeleid zou worden via andere routes alleen werkt dit bijvoorbeeld wel via xs4all klanten maar weer niet voor kpn, ziggo of vodafone. Er wordt hard aan gewerkt. Verwachting is dat het elk moment opgelost kan zijn.
Zaterdag 12 maart 10:19
Op dit moment ervaren we netwerk storingen richtingen bijna alle hosting servers. Dit geldt echter niet voor iedere internet provider, via sommigen werkt alles normaal en via anderen niet. We onderzoeken waar dit precies vandaan komt.
Zodra er meer info is plaatsen we dit hier.
Vanwege onderhoud in een van onze datacenters zal onze eigen website (weboke.nl) en de backupmodule voor een korte tijd onbereikbaar zijn.
De verwachting is dat dit twee maal 30 tot 60 minuten zal zijn.
Onze hostingservers blijven bereikbaar.
Onze netwerk leverancier voert onderhoud uit op bepaalde switches in ons netwerk. Dat kan deze nacht tot gevolg hebben dat onze website of onze backupservers maximaal 3x enkele minuten niet bereikbaar kunnen zijn. Dit heeft geen gevolgen voor de websites van onze klanten. Die bevinden zich allen in een ander Datacenter.
Met vriendelijke groet,
TEAM weboke.nl
Ivm kernel wijzigingen zijn wij genoodzaakt vanavond enkele servers te rebooten. Dat betreft Linux2020/2021/2022/2023/2024/2025/2027/2029/2031.
In de nacht van 16 op 17 oktober zullen we bijna alle linux en windows servers verhuizen naar een nieuw datacentrum. Hierbij zal er per server max. enkele uren downtime optreden.
Naar verwachting zullen we voor 06.00 klaar zijn met de werkzaamheden.
De backupservers en nameserver ns2.webawere.nl worden verhuisd naar een ander datacenter.
Op maandag 11 oktober zullen wij om 23:00 Nederlandse tijd gedurende maximaal 1 uur onderhoud uitvoeren aan routers in de volgende locaties:
- Gyrocenter (AMS02)
# Aanleiding
Er zijn kwetsbaarheden aangetroffen in de firmware van door ons gebruikte routers. Bij het testen van een van de gemelde kwetsbaarheden heeft de fabrikant nog een soortgelijke kwetsbaarheid gevonden. Een van deze kwetsbaarheden wordt ook actief misbruikt op het internet. Om ons netwerk weerbaar en stabiel te houden is onderhoud nodig.
# Werkzaamheden
In het aangegeven tijdvak zullen twee routers worden voorzien van nieuwe firmware. Deze routers vormen samen een redundant pad, waarbij een van de routers uit kan vallen zonder dat dit impact heeft op verkeersstromen. De hardware in de router zelf is ook redundant uitgevoerd, zodat bij uitval of onderhoud van een routing engine de router zelf blijft functioneren. De verwachte impact tijdens het onderhoud is daarom minimaal.
Op dit moment ondervinden we helaas problemen met server win77.webawere.nl waardoor er enkele websites niet bereikbaar zijn, dit probleem heeft niet op iedere website op deze server invloed.
We zijn druk bezig dit op te lossen, zodra de problemen zijn opgelost laten we dat op deze pagina weten.
15-08-2021 20:00
We zullen backups van verschillende sites moeten teruglezen om dit probleem op te lossen, het kan hierdoor dat er tijdelijk geen files te zien zijn. Het kan zijn dat de server hier tijdelijk voor offline gehaald moet worden.
15-08-2021 20:50
We zijn gestart met het volledig restoren van de backup van gisteren. Het bestandssysteem is dusdanig verstoord dat dit niet te fixen leeg binnen redelijke tijd.
Naar verwachting is dit rond middernacht klaar.
15-08-2021 23:34
Op dit moment geeft de restore aan nog 6 uur nodig te hebben. We houden het in de gaten.
16-08-2021 02:50
Door andere backups is het teruglezen wat vertraagd, nog 4 uur nodig vanaf nu.
16-08-2021 07:20
Helaas duurt het stuk langer dan de originele prognose, nog 1,5 uur geeft de restore nu aan dus rond 09.00.
16-08-2021 08:50
De server draait inmiddels weer normaal. Mochten er nog problemen zijn dan horen we dat graag.
Deze nacht wordt er onderhoud gepleegd aan 1 van de core routers van het datacenter. Dat betreft het gehele datacentrum. Alles is redundant uitgevoerd dus alles blijft in theorie werken maar er kunnen tijdelijke swaps optreden.
Aankomende nacht van maandag 19 juli op dinsdag juli om 00:00 Nederlandse tijd zullen wij spoedonderhoud uitvoeren aan de stroomvoorziening van een van onze netwerkracks in GyroCenter DC2.
# Aanleiding
Afgelopen vrijdagnacht is een stroomstoring opgetreden in het tweede netwerkrack waarin de tweede helft van deze netwerkapparatuur hangt.
Hierbij zijn beide PDUs kort na elkaar uitgevallen, gelukkig had dat geen gevolgen voor onze klanten.
De PDUs zijn daar vervangen voor een nieuwer en betrouwbaarder type. Dit stond reeds op de planning maar helaas vond de uitval plaats voor de geplande datum.
Hoewel zowel netwerk als stroom redundant zijn uitgevoerd, is om bovenstaande reden besloten om de (reeds geplande) vervanging van deze PDUs
sterk vervroegd uit te voeren omdat we niet het risico willen nemen dat er uitval plaatsvindt.
# Werkzaamheden
Aankomende nacht worden beide PDUs een voor een vervangen. Alle apparatuur is redundant aangesloten op de stroomvoorziening en we verwachten dan ook
dat alle apparatuur gedurende de werkzaamheden online zal blijven.
In het geval dat de tweede PDU toch uit zou vallen tijdens het vervangen van de eerste PDU, zal de apparatuur in het tegenoverliggende rack (waar inmiddels de nieuwe PDUs hangen) de rollen overnemen. Dit zou dan niet meer dan een korte netwerkonderbreking tot gevolg moeten hebben.
Op dit moment zijn er problemen met het verbinden met web-oke.nl (met streepje), deze problemen zijn ook aanwezig op webmail.web-oke.nl. Ons nieuwe hoofddomein weboke.nl en webmail.weboke.nl (zonder streepje) werken nog wel correct.
We zijn bezig dit probleem op te lossen.
Het probleem is inmiddels opgelost, alles werkt weer correct.