Uitleg emailproces:
Stel de mailserver is op een bepaald moment onbereikbaar om wat voor reden dan ook. Wat gebeurd er dan met email die gestuurd wordt aan uw domein?
Diegene die de mail verstuurd doet dit altijd via het SMTP protocol. Dit protocol kent bepaalde standaarden.

Als het niet lukt de mail af te leveren zal het altijd in fases opnieuw geprobeerd worden. Meestal na 15 a 30 minuten opnieuw, na 60 minuten nog eens en dan vaak om de 2 uur gedurende een periode van minimaal 2 a 3 dagen. Deze instellingen kunnen per mailserver wat verschillen. Als na die 2 a 3 dagen het nog niet gelukt is de mail af te leveren dan wordt de mail gebounced (terugstuurd) met de reden daarin. Het kan ook zijn dat de afzender tussentijds (per 24 uur) op de hoogte wordt gebracht dat het bericht nog niet afgeleverd is (per mailserver is dat anders).

Dus stel dat de mailserver enige tijd uit de lucht is geweest kun je er gerust op zijn dat de mail alsnog (later) binnenkomt als hij weer in de lucht komt en dat de verzender in ieder geval uiteindelijk bericht krijgt als hij niet afgeleverd kan worden. Emails kunnen in principe dus niet zomaar verdwijnen.

Als je zelf email verstuurd via onze servers dan geldt bovenstaande ook. Als het niet lukt om af te leveren krijg je daar bericht van.

Als mail dus later afgeleverd wordt doordat een mailserver uit de lucht geweest is kan het misschien niet direct zichtbaar voor je zijn dat dit een eerder verzonden email is omdat de meeste mailprogramma's de ontvangstdatum tonen en niet de verzenddatum/tijd van de email. In sommige mailprogramma's kunt u ook de verzenddatum zichtbaar maken en anders kun je altijd de headers van een bericht bekijken (berichtbron / source) om de originele verzendatum/tijd te zien.

Was dit antwoord nuttig? 3 gebruikers vonden dit artikel nuttig (6 Stemmen)