Onze verschillende hostingpakketten hebben allemaal verschillende hoeveelheden rekenkracht tot hun beschikking.
Het bereiken van deze limieten kan verschillende gevolgen voor je website hebben, het kan voor komen dat je een 503 (server is temporarily busy) melding ontvangt wanneer je je website bezoekt of je site kan trager laden dan dat je gewend bent.
In dit artikel leggen we uit hoe je je website kunt 'Troubleshooten' en de oorzaak van het probleem vinden met behulp van onze software.
Als je merkt dat je site traag is of je een 503 melding ontvang wanneer je deze bezoekt, log dan in in het DirectAdmin controlepaneel, dit artikel legt uit hoe je dit doet: https://www.weboke.nl/knowledgebase/46/Hoe-kom-ik-in-het-controlepaneel-van-mijn-hostingpakket.html
- Klik binnen het DirectAdmin controlepaneel onderaan op resource usage
- Als rekenkracht limieten binnen het hostingaccount zijn bereikt dan zie je onderstaande melding. Klik hier op Details. Als je deze melding niet staat dan is het bereiken van de limieten binnen je hostingpakket niet de hoofdoorzaak van de traagheid, in dat geval kun je de volgende twee stappen overslaan en door gaan naar het gedeelte waar we over PHP X-Ray praten.
- In het volgende scherm zie je de statistieken van de verschillen rekenkracht modules zoals het CPU verbruik, RAM verbruik en I/O Usage.
Wanneer dit er bij jou vergelijkbaar uit ziet als in onderstaande screenshot dan betekent dat dat verschillende onderdelen binnen de website ervoor zorgen dat de site niet snel geladen kan worden met de rekenkracht dat het huidige pakket tot zijn beschikking heeft.
PHP X-Ray
Om inzicht te geven in wat de oorzaak van de traagheid kan zijn maken wij gebruik van PHP X-Ray.
Met PHP X-Ray kun je je website monitoren wanneer deze door een bezoeker wordt opgevraagd, vervolgens kun je in detail zien welke onderdelen van de site er het langst over deden om te laden.
Hieronder zullen we uitleggen hoe je een dergelijke monitor kunt instellen en hoe je vervolgens nuttige informatie uit het rapport kun halen.
- Klik in het hoofdscherm van DirectAdmin op PHP X-Ray.
- Klik op Start tracing
- Vervolgens kun je in het pop-up menu aan de linkerkant in het drop-down menu de domeinnaam kiezen je wilt monitoren. In het rechter veld kun je bij 'specify mask' een slash (/) invullen.
- Nadat je de monitor heb aangemaakt kun je de site bezoeken (het liefst in een privé venster) en even goed rond klikken op de site om informatie te verzalemen.
Vervolgens kun je PHP X-Ray weer openen en onder Actions op het oog klikken.
- In het volgende scherm zie je alle verzamelde rapporten, je kunt hier het beste klikken op het rapport met de langste laadtijd, daar is de meeste nuttige informatie uit te halen.
- In de overzichten gemarkeerd met de cirkel kun je de meest nuttige informatie vinden. Je kunt hier zien welke plugins de meeste laadtijd veroorzaken. Het kan zijn dat je hier geen oranje gemarkeerde plugins of modules vindt, maar een hele hoop met een soortgelijke laadtijd. Dit betekent dat er niet één of twee plugins zijn die de grootste boosdoeners zijn, maar dat er gewoonweg te veel plugins tegelijk in gebruik zijn om de site snel en stabiel te kunnen laden zonder limieten te bereiken.
In het voorbeeld hieronder zie je verschillende plugins die er om bekend staan een vrij hoge serverload te hebben, dat zijn met name Elementor, Woocommerce en jupiterx-core.
Wanneer deze plugins naast elkaar worden gebruikt kan dit vaak tot slechte prestaties leiden.
Hoe is dit op te lossen?
Er zijn een aantal dingen die eigenlijk aan de basis liggen van het zo goed mogelijk laten presteren van je website:
- Gebruik zo min mogelijk plugins en gebruik alleen diegenen die je echt nodig hebt.
- Gebruik de LiteSpeed WP Cache plugin, deze werkt erg goed samen met onze LiteSpeed Webservers.
- Kies voor een hostingpakket dat past bij de wensen die jij bij een hostingpakket hebt. De website uit bovenstaand voorbeeld zal niet heel goed presteren in een Webhost One pakket, maar zal razendsnel zijn in een Webhost Three pakket.
Je kunt je hostingpakket op ieder moment eenvoudig upgraden, hier vind je hoe je dat kunt doen: https://www.weboke.nl/knowledgebase/168/Hoe-wijzig-of-upgrade-ik-mijn-hostingpakket.html
Om meer informatie te vinden over welk hostingpakket we voor welk type website aanraden kun je in de productenboxen op deze pagina op 'Snelheid' klikken: https://www.weboke.nl/webhosting
Uiteraard is ons supportteam ook altijd te bereiken voor advies.