Hoe kies je een goede domeinnaam?

Hoe kies je een goede domeinnaam?

Het verzinnen, zoeken en vinden van een goede domeinnaam is moeilijk. Er zijn wereldwijd al zo'n 370 miljoen domeinnamen geregistreerd en dit aantal stijg met meer dan 100.000 nieuwe domeinnamen per dag.
Deze cijfers kunnen nogal demotiverend klinken wanneer je op dit moment op zoek bent naar een nieuwe domeinnaam. Dit is echter nergens voor nodig, ondanks dat er steeds minder vrije domeinnamen op de markt zijn is het met genoeg creativiteit toch mogelijk om een goede domeinnaam te verzinnen zodat ook jij je online avontuur tot een succes kunt brengen. 


Waar moet je rekening mee houden bij het zoeken naar een nieuwe domeinnaam?

Omdat een domeinnaam tegenwoordig meer is dan alleen de naam en het adres van je website is het belangrijk om ook rustig de tijd te nemen bij het verzinnen van je nieuwe domeinnaam. Wanneer je eenmaal een website met een reputatie hebt opgebouwd is het een hele grote uitdaging om van domeinnaam te veranderen, probeer spijt in de toekomst dus zoveel mogelijk te voorkomen door goed en rustig na te denken over jouw nieuwe domeinnaam. 

Je domeinnaam is je merknaam 


Een domeinnaam blijft voor altijd gekoppeld aan de identiteit van jouw bedrijf, bedenk dus eerst goed wat voor bedrijf je bent, wat je uit wilt stralen en wie je aan wilt spreken. Je kunt je domeinnaam dus zien als je merknaam. Het is slim om je merknaam op hetzelfde moment te verzinnen en kiezen als je domeinnaam. Zo voorkom je dat je eindelijk een goede merknaam hebt gevonden maar deze al door een ander als domeinnaam is vastgelegd. Een goede merknaam is een merknaam waar al wordt gehint naar de diensten die worden geleverd. Zo zijn er bij onze merknaam, WebOké, al genoeg aanwijzingen dat wij ons richten op IT-dienstverlening. 

Richt je je op een locatie-specifieke markt? Probeer dan ook de naam van de locatie in je domeinnaam te verwerken. Bedrijven die fysieke diensten leveren kiezen er vaak voor om geen gebruik te maken van een merknaam maar van de naam van de diensten die ze leveren. Bied jij als bedrijf schildersdiensten in Assen aan? Dan kun je bijvoorbeeld voor schildersbedrijf-assen.nl kiezen. Het voordeel van deze domeinnaam is dat bezoekers direct weten wat ze van je kunnen verwachten en wat voor bedrijf je bent: een schildersbedrijf uit Assen. Wil je toch liever gebruik maken van een merknaam? Ook een merknaam kun je combineren met de naam van de locatie waar jouw doelgroep zich bevindt. Zo kun je als Paintpro je merk/bedrijfsnaam is, kiezen voor paintpro-assen.nl. Wil je je diensten ook buiten de omgeving van Assen aanbieden? Kies dan gewoon voor paintpro.nl

Houd het simpel

Hoewel het makkelijk gezegd is dan gedaan: hou je domeinnaam zo simpel en kort mogelijk. Gebruik korte, logische woorden die makkelijk te onthouden zijn en gebruik alleen cijfers of streepjes wanneer het echt nodig is. Bij gebruik van cijfers is het belangrijk om er rekening mee te houden dat sommige cijfers (zoals 0) kunnen lijken op letters. Gebruik streepjes alleen als het echt nodig is om bijvoorbeeld woorden te scheiden van elkaar. Zo is het bij domeinnaam schilderassen.nl niet meteen duidelijk dat dit twee verschillende woorden zijn, in dit geval kan een streepje dus van pas komen zodat je er schilder-assen.nl van kunt maken. Let op dat wanneer je bijvoorbeeld schilder-assen.nl registreert, je ook de variant zonder streepje (schilderassen.nl) registreert en deze door laat sturen naar schilder-assen.nl. 

Doordat het aanbod aan vrije domeinnamen steeds kleiner wordt, wordt het vinden van een korte domeinnaam ook steeds lastiger. Toch is dit enorm belangrijk. De ideale lengte van een domeinnaam is ongeveer 8 karakters.

Houd rekening met de toekomst

Houd rekening met de doelgroep van je website bij het zoeken naar je domeinnaam. Richt je je alleen op de Nederlandse markt, of ook de Nederlandstalige Belgische markt? Registreer dan op zijn minst een .NL en .BE versie van de domeinnaam. Is er een mogelijkheid dat je  in de toekomst nog verder de grens over gaat? Denk dan ook eens aan een .EU, .COM, .NET of .ORG domeinnaam. Wanneer je dit niet doet kun je hier in de toekomst spijt van krijgen en in vervelende situaties terecht komen.

Wees creativeit en vraag advies

Probeer niet teveel op andere bedrijven en domeinen te lijken, gebruik je eigen creativiteit en probeer te denken vanuit de gedachten van jouw toekomstige websitebezoekers en klanten. Heb je een domeinnaam gevonden waar jij tevreden mee bent? Leg deze dan voor aan vrienden, vreemden of familie en vraag wat zij er van vinden. Weten ze waar de website over gaat wanneer je alleen de domeinnaam noemt? Weten ze direct wat de spelling is van de domeinnaam? Vinden ze het een pakkende domeinnaam? Kunnen ze de domeinnaam over twee dagen nog steeds herinneren? Neem alle feedback serieus, de meningen van je vrienden en familie zijn vergelijkbaar met de meningen van je toekomstige doelgroep.

Zet verschillende opties op papier en maak via Google Forms een eenvoudige enquete over de verschillende opties die je hebt gevonden. Laat vrienden, vreemden of familie een stem uit brengen op de verschillende domeinnamen om zo een overzichtelijk beeld te krijgen van de meningen van anderen. Wanneer je je slechts op je eigen mening focust kun je last krijgen van tunnelvisie, dat kan een negatieve invloed hebben op je keuze.

Zou je ook graag advies van ons willen? Stuur ons dan een berichtje, wij denken met je mee!

Je hebt eindelijk jouw perfecte domeinnaam verzonnen, wat nu?

Nu is het tijd om aan de slag te gaan en je nieuwe website te (laten) maken! 

1. Registreer je domeinnaam bij WebOké. Domeinregistratie is bij ons betrouwbaar en zit vol met functies. Ook zonder hostingpakket kun je gebruik maken van DNS-beheer en domein- en emaildoorsturingen. Het registreren van je domeinnaam kost je slechts een minuut.

2. Kies een hostingpakket dat bij jou past. Om een website te kunnen maken heb je een hostingpakket nodig. WebOké biedt hostingpakketten die passen bij elk budget, klik hier voor een volledig overzicht.

3. Wil je je website liever door echte experts laten maken? Ook dat is via ons te regelen. Onze partners van online marketingbureau Helemaal de bom gaan er voor zorgen dat je binnen no-time een eigen professionele website hebt. Alle 'zorgen' die daar bij komen kijken (zoals onderhoud en het maken en beheren van emailadressen) nemen zij uit handen. Klik hier voor meer informatie.

Vorige

LiteSpeed Web Server VS Apache webserver

LiteSpeed Web Server VS Apache webserver Wat is een webserver? Een webserver is kortgezegd een speciale computer welke...

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!