SEO tips voor beginners

SEO tips voor beginners

 

Wat is SEO en hoe begin je ermee?

 De term SEO staat voor het Engelse Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het gaat hierbij om het verbeteren van een website om de zichtbaarheid hiervan te vergroten. Zorgen dat een website sneller gevonden wordt via bijvoorbeeld Google, Bing of andere zoekmachines. Het doel is een hoge positie te behalen met een website wanneer mensen zoeken naar producten of services die verband houden met het bedrijf.

Het is niet nodig om een ervaren IT-er te zijn om winst te behalen. Bij zoekmachine optimalisatie wordt onder andere de inhoud van de website aangepast zodat deze daarna beter gevonden kan worden door Google. Google maakt namelijk gebruik van een algoritme om een score te geven aan een website. Hierin spelen vele onderdelen een rol en zeker 200 factoren worden meegenomen in het toekennen van de score.

Daarnaast worden ook de techniek en de autoriteit van de website meegenomen in een zoekmachine optimalisatie project. Naast de juiste content is ook linkbuilding, lokale SEO en conversie-optimalisatie belangrijk om hoger in Google terecht te komen.

Het is een proces dat dagelijks bijgehouden dient te worden en het is belangrijk om op de hoogte te zijn en blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Door als eerste een trend op te merken is het mogelijk om de concurrentie een stap voor te blijven.

Om op een snelle en eenvoudige manier verbeteringen aan te brengen, ook voor leken en beginners, zijn hieronder een aantal mogelijke quick wins toegankelijk omschreven.

 

Eenvoudige SEO verbeteringen

Optimaliseer de inhoud van bestaande pagina’s

Het is niet nodig om alleen nieuwe inhoud toe te voegen aan de website. Door de bestaande content te optimaliseren is de juiste informatie vindbaar voor de zoekmachines. Gebruik geschikte allesomvattende titels en kopteksten. De zogenaamde title tag is uitermate geschikt om verschillende termen in te verwerken die ervoor zorgen dat de website gevonden zal worden bij specifieke zoektermen. De title tag is datgene wat je ziet in de balk van de internet browser. In de meeste CMS kun je deze aanpassen. Verwerk hier de meest belangrijke zoektermen in, op natuurlijke wijze.

Maak de website mobiel vriendelijk

Het is tegenwoordig belangrijk om voor iedereen toegankelijk te zijn op verschillende apparaten. Een website is standaard desktop en laptop vriendelijk, maar met een paar eenvoudige instellingen ook voor de mobiele telefoon te optimaliseren. Zoekmachines hebben aparte mobielvriendelijke algoritmes ingevoerd die websites die mobiel geoptimaliseerd zijn voorkeur geven.

Voorkom 404 foutmeldingen

Een HTTP foutmelding, wanneer de URL niet gevonden kan worden, wordt weergegeven met de bekende 404 statuscode. Dit gebeurd veelal wanneer de URL van de pagina gewijzigd is en de oude URL niet naar de nieuwe URL wordt doorverwezen. Dit is slecht voor de gebruikerservaring en de opgewekte irritatie zal het bouncepercentage verhogen (een bounce is wanneer de bezoeker direct weer de betreffende pagina verlaat). Er zijn een aantal nuttige, kosteloze, cloudgebaseerde tools beschikbaar waaronder Dr Link Check en Dead Link Checker die kunnen helpen dit probleem te identificeren. Door een juiste omleiding in te voeren is snelle SEO winst te behalen.

Maak gebruik van lokale vermeldingen

Door een bedrijf te vermelden op Google Bedrijfsprofiel (voorheen heette deze dienst Google Mijn Bedrijf) kan de zoekmachine de website vermelden via het lokale zoek pakket van Google dat normaliter boven de eerste organische resultaten staat. Door bedrijfsgegevens consistent te vermelden op verschillende locaties is de kans groter dat het bedrijf bij de topresultaten terecht komt. Hierbij gaat het met name om de naam, het adres en het telefoonnummer dat overal consistent moet zijn.

Verbeter de snelheid van de website

De snelheid van een website is een belangrijke factor volgens vrijwel iedere SEO specialist. Een verbetering van 1 seconde kan een behoorlijke boost geven aan de gebruikerservaring. Hierdoor zal het bouncepercentage verlagen en dit zal de rang juist weer verbeteren.

Er is snel winst te behalen door de bestandsgrootte van afbeeldingen te optimaliseren. De afbeelding in een lagere kwaliteit exporteren is vaak voldoende. Een gratis tool die te benutten is om afbeeldingen te comprimeren zonder noemenswaardig kwaliteitverlies is Compressor.io. Ook de afmetingen dienen geschikt te zijn voor de ruimte die de afbeeldingen innemen op de pagina.


Maak gebruik van interne links

Om de inhoud van een website te ranken zijn interne links nodig. Deze verbinden de inhoud met elkaar en geven de structuur van de website door aan Google. De juiste interne link strategie zal de SEO een boost geven. Er zijn hiervoor eenvoudige linksuggestie tools beschikbaar. Deze tools geven suggesties voor gerelateerde informatie op een website en helpt snel een interne linkstructuur te creëren. Zorg ervoor dat gebroken links hersteld worden en dat de interne links naar de juiste inhoud verwijzen.

Herstel dubbele inhoud

Wanneer er verschillende pagina’s zijn die dezelfde inhoud bevat zal Google moeten kiezen welke pagina het meest relevant is om te rangschikken. Dit kan een negatief effect hebben voor SEO, met name wanneer de verkeerde pagina is gekozen. Scan de site continu om interne duplicaten op te sporen en te herstellen. Dit zal de SEO performance verbeteren.


Maak gebruik van Rich Snippets

Deze tip is eigenlijk meer geavanceerd. Door Rich Snippets te verwerken in de HTML van de website wordt er gezorgd dat Google weet wat het onderwerp van de tekst is. Hierdoor zal Google de juiste informatie in de samenvatting verwerken zodat men direct weet wat de belangrijkste inhoud van de website is. Deze Rich Snippets kunnen onder andere reviews zijn, producten, recepten, veelgestelde vragen en nog veel meer. Dit soort meer geavanceerde trucjes zijn een reden voor veel beginnende website beheerders om (tijdelijk) voor SEO uitbesteden te kiezen.

Er is al met al echter veel dat gedaan kan worden dat SEO ten goede zal komen. Een SEO specialist inhuren voor betere vindbaarheid in de zoekresultaten is niet langer strikt noodzakelijk. Veel van de tips zijn met een beetje inlezen eenvoudig zelf door te voeren zonder SEO kosten.

Hopelijk zullen bovenstaande stappen helpen om met een aantal zogenoemde ‘quick wins’ de kansen te vergroten om een goede positie in Google te behalen. Zodat meer potentiële bezoekers de website kunnen vinden en snel doorverwezen worden naar de juiste informatie wanneer zij zoeken op gerelateerde onderwerpen.

 

 

Vorige

Cybersecurity maand: Hoe herken je phishing?

Cybersecuritymaand: Alert Online Oktober is de cybersecurity maand, dit jaar staat deze maand in het teken van Alert...
Volgende

WebOké onder de loep genomen door Start24

Wij proberen altijd zoveel mogelijk feedback en meningen van onze klanten en andere partijen te verkrijgen zodat we continu...

Reacties